راهنمای انتخاب دامنه مناسب برای وب‌سایت

وب‌سایت حرفه‌ای
۷ ویژگی یک وب‌سایت حرفه‌ای
27 مهر 1396
سئو
چگونه رتبه سایت را در گوگل افزایش دهیم؟
27 مهر 1396
انتخاب دامنه

انتخاب دامنه

انتخاب دامنه (Domain) مناسب، تأثیر زیادی در موفقیت وب‌سایت شما دارد؛ چرا که اولین چیزی است که توجه مخاطب را جلب کرده و برند شما را توصیف می‌کند. اگر دامنه‌ مناسبی برای سایت خود انتخاب نکنید، بعدها برای تغییر آن دچار دردسر خواهید شد. از این رو لازم است که از ابتدا بهترین دامنه‌ی ممکن را انتخاب کنید. در ادامه به نکاتی کارآمد برای انتخاب دامنه مناسب می‌پردازیم تا بتوانید بهترین آدرس را برای سایتتان ثبت کنید.

۱. پسوند مناسبی را برای دامنه انتخاب کنید

پسوندهای جدید و بسیاری برای دامنه در دسترس است. اگرچه دامنه با پسوندهای جدید و فانتزی (مثل photo. و news.) می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد؛ اما باعث بروز اشتباه در بخاطرسپاری آدرس سایت می‌شود. پسوند com. همچنان مشهورترین و معتبرترین است؛ اما اگر مخاطبان سایت شما صرفاً داخل ایران هستند، دامنه‌ی ir. نیز توصیه می‌شود.

۲. در دامنه از کلیدواژه‌ها استفاده کنید

کلیدواژه‌ها نقش مهمی در دامنه ایفا می‌کنند. با استفاده از کلمات کلیدی در دامین سایت خود، به مخاطب و موتورهای جستجو می‌گویید که سایت شما درباره‌ی چیست؛ در واقع استفاده از کلیدواژه در دامنه در کنار طراحی حرفه‌ای وب‌سایت، محتوای باکیفیت و تجربه کاربری خوب، می‌تواند به بهبود رتبه‌ی شما در گوگل کمک کند. از آنجا که پیدا کردن یک آدرس آزاد با کلمات کلیدی دلخواه، کار ساده‌ای نیست؛ لازم است خلاقیت به خرج داده و کلمات کلیدی را طوری با یکدیگر ترکیب کنید که به دامنه‌ی دلخواهتان برسید.


مقاله مرتبط: هفت ویژگی یک وب‌سایت حرفه‌ای


 ۳. دامنه را کوتاه و مختصر انتخاب کنید

سعی کنید دامنه‌ی شما نهایت ۱۴ کاراکتر داشته باشد تا به راحتی در ذهن بماند. ضمن اینکه هرچه دامنه‌ی شما طولانی‌تر باشد احتمال بروز اشتباهات تایپی در آن افزایش پیدا می‌کند و منجر به از دست دادن ترافیک سایتتان می‌شود. بطور مثال دامنه‌ی سایت ما – negareno.com، شامل ۸ کاراکتر است.

۴. تایپ دامنه انتخاب شده باید راحت باشد

در نظر داشته باشید باید بتوانید آدرس سایت را به راحتی حین مکالمه نیز به دیگران انتقال دهید، بطوریکه به راحتی با یکبار گفتن، نوشته شود، بدون اینکه شنونده برای تایپ آن به اشتباه بیافتد. از این رو سعی کنید از واژگانی که به دو شکل نوشته می‌شوند استفاده نکنید. مثلاً واژه‌ی عاشقانه می‌تواند asheghane و asheghaneh نوشته شود؛ اما واژه‌ی عاشقانه‌ها تنها می‌تواند بصورت asheghaneha نوشته شود. برای اطمینان از این موضوع می‌توانید از چند نفر بخواهید که دامنه‌ی مورد نظرتان را بنویسند؛ اگر به نتایج یکسانی رسیدید، یعنی دامنه‌ی شما از این نظر مناسب است.

۵. دامنه می‌بایست به آسانی خوانده شود

هرقدر تلفظ آدرس سایت شما راحت‌تر باشد، راحت‌تر سر زبان‌ها می‌افتد. بنابراین سعی کنید از واژگانی که به چند شکل خوانده می‌شوند، استفاده نکنید. بطور مثال واژه arian هم آرین خوانده می‌شود و هم آریان. برای اطمینان از این مورد نیز می‌توانید آدرس را برای چند نفر فرستاده و بخواهید آنرا بخوانند؛ اگر نتایج یکسان بود، یعنی از این جهت مشکلی نیست.


برای اطمینان از آزاد بودن دامنه‌ی دلخواه خود می‌توانید به صفحه‌ی جستجوی دامنه مراجعه کنید.


۶. دامنه انتخابی منحصر به فرد و غیرتکراری باشد

برای اینکه آدرس سایت شما در یاد بقیه بماند باید دامنه‌ی شما منحصر به فرد باشد. بهتر است ابتدا جستجو کنید که وب‌سایتی با آن اسم وجود دارد یا خیر و یا در شبکه‌های اجتماعی با این عنوان صفحه ای هست یا نه؛ چرا که مطمئناً دوست ندارید ناخواسته از نام تجاری دیگران استفاده کنید و یا کپی‌کار به نظر برسید. برای پیدا کردن واژگان جدید می‌توانید سراغ فرهنگ لغات بروید و یا اسامی جدیدی خلق کنید!

۷. از خط تیره و اعداد در دامنه استفاده نکنید

هیچ وقت دامنه‌ای را با خط تیره ( – ) ثبت نکنید؛ چرا که تایپ و بخاطرسپاری آن را دچار مشکل می‌کند. بطوریکه ممکن است کاربران شما، دامنه را بدون خط تیره تایپ کنند و سر از سایت رقیب شما در بیاورند. همچنین استفاده از اعداد یا تکرار پشت سرهم یک حرف نیز توصیه نمی‌شود.

۸. برای انتخاب دامنه، نگاه بلندمدت داشته باشید

هنگام انتخاب دامنه سایت، سعی کنید بصورت بلندمدت به آن نگاه کنید؛ چرا که تغییر آن در آینده برایتان مشکل‌ساز و هزینه‌بر خواهد بود. بطور مثال اگر بخواهید وب‌سایتی با اشعار عاشقانه راه‌اندازی کنید، آدرس Asheghaneha.ir آدرس مناسبی است؛ اما اگر قصد داشته باشید در آینده، اشعاری با موضوعات دیگر نیز منتشر کنید، شما را محدود خواهد کرد و مخاطبان موضوعات دیگر به واسطه‌ی نام دامنه ممکن است از آن صرف‌نظر کنند.

می‌خواهید وب‌سایتی حرفه‌ای و یا فروشگاهی مطمئن داشته باشید؟ درخواست طراحی سایت

6 دیدگاه

  1. برتر ياب گفت:

    خیلی عالی بود

  2. یاور بهرامی گفت:

    دمتون گرم. مطالب مفید و مختصره.

  3. مرتضی شفی زاده گفت:

    سلام امروز از مذاکره مفصل با جناب سادات لذت بردم و بهره گرفتم به امید همکاری بیشتر و بهتر. متشکرم.

    • نگار نو گفت:

      سلام جناب شفی‌زاده، زنده باشید..
      تمام تلاش ما بالابردن سطح آگاهی و رضایت مشتریان است 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *