۱۸ روش رایگان برای افزایش فالوورهای اینستاگرام

راهکارهایی برای موفقیت در کسب و کار آنلاین
۷ راهکار برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی
22 مرداد 1398
انتخاب درست
به کدام کوتاه کننده لینک اعتماد کنیم؟
22 مرداد 1398
افزایش فالوور اینستاگرام

اینستاگرام همواره در حال توسعه و ارائه‌ی قابلیت‌های جدید به کاربران است و هر روز کسب و کارهای بیشتری از آن برای ارائه‌ی خدمات و نمایش محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما مسأله این است که تا وقتی شما مشهور نباشید، نمی‌توانید بدون صرف وقت و انرژی انتظار جذب فالوورهای زیادی را داشته باشید!

قطعاً روش‌های زودبازده‌ای مثل خرید فالوور یا استفاده از روبات‌ها می‌تواند منجر به افزایش فالوورهای اینستاگرام شود؛ اما علاوه بر اینکه اینستاگرام با آن‌ها مقابله می‌کند؛ آن‌ روش‌ها صرفاً برای مدتی کوتاه تعداد فالوورهای شما را بالا می‌برد و در درازمدت کمکی به شما نمی‌کند؛ چرا که قاعدتاً می‌خواهید فالوورهایی حقیقی را جذب کنید که به برندتان اهمیت داده و با صفحه‌ی شما در تعامل باشند.

خوشبختانه روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن، می‌توانید حداقل ۱۰۰۰ دنبال‌کننده‌ی حقیقی برای حساب اینستاگرام خود بدست آورید و فقط باید بدانید که در کجا، زمان و انرژی خود را سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه به این روش‌ها می‌پردازیم..

روش‌های رایگان برای افزایش فالوورهای اینستاگرام

۱. با برنامه و هدفمند پیش بروید

استفاده از انواع و اقسام شبکه‌های اجتماعی بدون یک برنامه شفاف، منجر به اتلاف وقت و منابع شما خواهد شد. قاعدتاً وقتی سراغ این مطلب از نگار نو آمدید، دنبال جذب فالوورهای بیشتر در اینستاگرام هستید و این برای شروع خوب است؛ اما لازم است به آن بعنوان بخشی از یک هدف بزرگتر، مثل بازاریابی و رشد کسب و کار خود نگاه کنید که در نهایت منجر به افزایش فروش یا افزایش ترافیک وب‌سایت شما خواهد شد. داشتن یک هدف بزرگتر به شما کمک می‌کند تا در این مسیر ثابت قدم باشید و در میانه‌ی راه دلسرد نشوید و در نهایت دنبال‌کنندگانی وفادار پیدا کنید.

پیش از تولید محتوا برای صفحه‌ی اینستاگرامی خود، ابتدا باید از خود بپرسید دنبال جذب چه افرادی هستید؟ آنها چند سال دارند؟ کجا زندگی می‌کنند؟ چه کاری انجام می‌دهند؟ چه زمانی از اینستاگرام استفاده می‌کنند و دنبال چه چیزی هستند؟ پاسخ به این سوالات به شما کمک می‌کند تا مطالب مفیدتری آماده کنید و دنبال‌کنندگان مناسبی پیدا کنید.

۲. پروفایلتان را تکمیل کنید

پروفایل شما، مهمترین بخش حساب اینستاگرام شماست؛ یک پروفایل حرفه‌ای به رشد مخاطبان شما در اینستاگرام کمک می‌کند. طبق آمار ارائه شده توسط اینستاگرام، دو سوم بازدیدهای پروفایل کسب و کارها در اینستاگرام، توسط افرادی غیر از فالوورهای آن‌ها انجام می‌شود؛ بنابراین پروفایل شما باید بقدری کامل و جالب باشد که بازدیدکنندگان جدید را به کلیک روی دکمه‌ی فالو تشویق کند.

توصیه‌هایی برای تکمیل پروفایل در اینستاگرام:

  • عکسی مرتبط با فعالیت خود و اگر لوگو دارید، تصویر لوگوی خود را بعنوان عکس پروفایل انتخاب کنید.
  • در فیلد نام (Name)، نام کامل کسب و کار خود را وارد کنید و یا از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید؛ چرا که در زیر نام کاربری شما در نتایج جستجوی اینستاگرام نشان داده خواهد شد.
  • نام کاربری (Username) خود را مشابه دیگر صفحات اجتماعی خود انتخاب کنید، تا دنبال کنندگانتان در آن شبکه‌ها، در اینستاگرام هم شما را پیدا کنند. اگر نام کسب و کار شما در حال حاضر در اینستاگرام گرفته شده، به دنبال اسمی بگردید که شروع آن به نام تجاری شما اشاره کند تا افرادی که دنبالتان هستند، به راحتی صفحه شما را پیدا کنند.
  • در فیلد وب‌سایت حتماً آدرس سایت خود را وارد کنید؛ چرا که داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای اعتبار شما را نزد مخاطبان بالا می‌برد و کمک می‌کند تا به کسب و کارتان اعتماد کنند.
  • قسمت بیوگرافی (Bio) را با اطلاعاتی جالب و مفید در مورد فعالیت خود تکمیل کنید تا بازدیدکنندگان شما را بشناسند و به دنبال کردن شما علاقه‌مند شوند.

۳. محتوایی عالی ارسال کنید

هر چه تصاویر و فیلم‌های کوتاه شما جذاب‌تر باشد، لایک و کامنت بیشتری دریافت خواهد کرد و این مشارکت، امتیاز آن پست را در الگوریتم اینستاگرام بالا می‌برد و کمک می‌کند تا پست شما بیشتر دیده شود و در نهایت فالوورهای بیشتری جذب کنید. بطور کلی کیفیت محتوا در اینستاگرام اهمیت زیادی دارد؛ البته لازم نیست برای آن دوره‌ی عکاسی بگذرانید، اما بهتر است با اصول عکاسی و ابزار ویرایش تصاویر آشنا باشید و مطالبی ارسال کنید که برای دنبال‌کنندگانتان جالب، آموزنده یا سرگرم‌کننده باشد.

۴. کپشن‌های جذاب بنویسید

اگرچه اینستاگرام یک پلتفرم دیداری است؛ اما کپشن‌های شما نقش بزرگی در افزایش تعامل کاربران ایفا می‌کند؛ در ادامه به توصیه‌هایی برای نوشتن کپشنی جذاب می‌پردازیم:

  • کلمات مهم را در ابتدا قرار دهید: کپشن‌ها در فید کاربران، بعد از چند سطر قطع می‌شود؛ بنابراین بهتر است موارد مهم را در شروع متن کپشن بیاورید.
  • سوال بپرسید: پرسیدن سوال باعث می‌شود تا مخاطبان کامنت بگذارند و در نتیجه‌ی این تعامل آنها، بیشتر دیده شوید.
  • بخواهید دوستانشان را در کامنت تگ کنند: استفاده از این مورد برای مطالبی که حس خوبی را انتقال می‌دهد، توصیه می‌شود. 
  • از ایموجی استفاده کنید: ایموجی‌ها می‌تواند توجه مخاطبان را جلب کند؛ البته در انتخاب آنها دقت کنید. 😉

۵. از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید

هشتگ

استفاده از هشتگ، باعث دیده شدن پست‌ها و استوری‌های خواهد شد؛ به شرط آنکه از هشتگ‌های مرتبط با تصاویر، محصولات و فعالیت خود استفاده کنید. هشتگ‌های نامربوط می‌تواند مخاطب‌های شما را منحرف کند و پست شما را بی‌اهمیت نشان دهد. همچنین استفاده از هشتگ‌هایی مثل #likeforlike یا #followme ممکن است بطور موقت فالوورهای شما را افزایش دهد؛ اما آنها افرادی هستند که تنها به دنبال فالو و لایک مقابل هستند و کمکی به فعالیت شما نخواهند کرد.

برای پیدا کردن هشتگ‌های محبوب در حوزه فعالیت خود می‌توانید از ابزار جستجوی اینستاگرام استفاده کنید. همچنین می‌توانید هشتگ مختص به خود (مثل: #نگارنو) را داشته باشید و مخاطبانتان را به اشتراک‌گذاری پست‌های مرتبط با برندتان، سوق دهید.

۶. موقعیت مکانی خود را اضافه کنید

در پست‌ها و استوری‌هایی که به مکانی خاص مربوط می‌شود، از برچسب موقعیت مکانی استفاده کنید، تا کاربران بتوانند با کلیک روی یک مکان خاص، عکس‌ها و استوری‌های شما را ببینند. اگر کسب و کار شما حضور فیزیکی دارد، موقعیت مکانی محل کارتان را در مطالب خود تگ کنید و همچنین اگر می‌خواهید درباره‌ی رویدادی که در آن حضور دارید پستی ارسال کنید، افزودن موقعیت مکانی کمک می‌کند تا با دیگر شرکت‌کنندگان آن رویداد ارتباط بگیرید و صفحه‌ی خود را در معرض دید افراد جدید قرار دهید.

۷. کاربران مربوط به موضوع را تگ کنید

با استفاده از درج آیدی در کنار @ در قسمت کپشن و یا از طریق قابلیت تگ افراد روی تصاویر، می‌توانید کاربرانی را که در عکس‌های شما اشاره شده‌اند، از پست خود مطلع کنید. با این کار آنها ترغیب می‌شوند نسبت به پست شما واکنش نشان داده و یا آن را با دنبال‌کنندگانشان به اشتراک بگذارند. همچنین وقتی کسی را در استوری تگ می‌کنید، می‌تواند آن محتوا را به راحتی در استوری خود بازنشر دهد تا دیگران نیز با صفحه‌ی شما آشنا شوند.

۸. پیوسته و در زمان مناسب مطلب بگذارید

فالوورها صفحه‌ی اینستای شما را دنبال می‌کنند تا مطالب شما را ببینند! همانطور که در بالا اشاره کردیم، وقتی کاربران با مطالب شما در تعامل باشند، این فعالیت برای فالوورهای آنها نیز نمایش داده خواهد شد و آنها هم به دنبال کردن شما علاقه‌مند می‌شوند. بنابراین هر قدر بیشتر پست بگذارید، افزایش فالوور سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد؛ بطوریکه طبق تحقیقات انجام شده انتشار روزانه‌ی مطالب نسبت به انتشار هفتگی، فالوورهای شما را تا ۴ برابر سریع‌تر بالا می‌برد.

همچنین سعی کنید با توجه به زمان آنلاین بودن مخاطبان خود، اقدام به انتشار مطالب کنید. معمولاً تعطیلات و ساعت ۷ تا ۱۱ شب افراد بیشتری آنلاین هستند؛ اما از آنجا که زمان مناسب ارسال پست بستگی به نوع فعالیت شما و مخاطبانتان دارد، بهتر است انتشار مطالب را در زمان‌های مختلف امتحان کرده و با استفاده از ابزار آنالیز اینستاگرام، نتایج را ارزیابی کنید.

۹. صفحه‌ی خود را در جاهای دیگر معرفی کنید

برای جذب فالوورهای بیشتر، باید تلاش کنید تا دیگران شما را به راحتی پیدا کنند؛ اگر دنبال کنندگانی در شبکه‌های اجتماعی دیگر یا کانال تلگرامتان دارید، آنها را با صفحه‌ی اینستاگرام خود آشنا کنید. برای تشویق آنها می‌توانید کد تخفیفی برای همراهان اینستاگرامی در نظر بگیرید. همچنین در وب‌سایت خود نیز به صفحه‌ی اینستاگرامتان لینک دهید؛ همانطور که در پایین صفحات نگار نو می‌بینید، به صفحه اینستاگرام لینک شده. فقط فراموش نکنید پیش از معرفی، سعی کنید حداقل ۱۲ تا پست در اینستای خود داشته باشید.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: تکنیک‌های افزایش اعضای کانال تلگرام

۱۰. قابلیت نیم‌تگ را نادیده نگیرید

نیم تگ اینستاگرام

نیم‌تگ (NameTag) یا نشان نام (طبق ترجمه اینستاگرام)؛ کدی قابل اسکن است که به کاربران اینستاگرام این امکان را می‌دهد تا شما را فوراً فالو کنند. نیم‌تگ روشی ساده و موثر برای معرفی صفحه اینستاگرام بصورت آفلاین است که در مواردی مثل بروشور یا بسته‌بندی محصولات خود می‌توانید از آن استفاده کنید. نیم‌تگ برای جذب فالوور در رویدادها و کنفرانس‌ها هم عالی است؛ به این صورت که افرادی که با آنها ارتباط می‌گیرید، می‌توانند کد شما را اسکن کرده و بدون تایپ آیدی، صفحه‌ی شما را دنبال کنند.

برای دستیابی به نیم‌تگ خود در اینستاگرام می‌توانید آیکون ☰ را در بالا سمت راست پروفایل خود لمس کنید.

۱۱. از زبانه اکسپلور غافل نشوید

وقتی روی آیکون 🔍 در پایین اپلیکیشن اینستاگرام کلیک می‌کنید، زبانه‌ی اکسپلور (Explore) باز می‌شود. طبق گفته‌ی اینستاگرام، در این قسمت «می‌توانید تصاویر و ویدئوهایی را که ممکن است دوست داشته باشید از حساب‌هایی که هنوز دنبال نکردید، پیدا کنید». از آنجا که روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون نفر، از زبانه اکسپلور بازدید می‌کنند؛ حضور پست‌های شما در اکسپلور، فرصت فوق‌العاده‌ای برای افزایش فالوور به شما می‌دهد؛ اما چگونه می‌توان از این فرصت استفاده کرد؟ هر قدر بازدید یک مطلب و تعامل کاربران با آن بیشتر باشد، شانس حضورش در اکسپلور بیشتر می‌شود.

۱۲. با کاربران مطرح در حوزه خود ارتباط برقرار کنید

اینستاگرام هم مانند تمام شبکه‌های اجتماعی بر پایه روابط اجتماعی ایجاد شده است. با لایک کردن، کامنت گذاشتن و اشتراک‌گذاری مطالب کاربران مطرح می‌توانید روابط خود را با آنها تقویت کنید. وقتی شخصی را فالو می‌کنید یا روی مطالبش لایک یا کامنت می‌گذارید، به احتمال زیاد برای پاسخ به صفحه‌ی شما سر خواهد زد و وقتی او هم برای مطالب شما لایک یا کامنت بگذارد، دنبال‌کنندگانش هم متوجه شده و از این طریق با صفحه شما آشنا می‌شوند و در نهایت تعامل بیشتر افراد با مطالب شما، یک سینگال مثبت برای الگوریتم اینستاگرام خواهد بود و شانس حضور پست‌های شما در زبانه‌ی اکسپلور را افزایش می‌دهد.

از فعالیت‌های ربات‌گونه، مثل فالو کردن‌های زیاد در مدت زمان کوتاه و یا ارسال دیدگاه‌های روتین (مثل: عالی بود و …) خودداری کنید، تا جدی گرفته شوید.

۱۳. قدردان فالوورهای خود باشید

شاید صفحه‌ی آن خانم بازیگر را دیده باشید که با یک میلیون فالوور به تمام کامنت‌ها پاسخ می‌داد. قطعاً این کار از شما زمان کمتری خواهد گرفت؛ پس از همین امروز به سوالات و کامنت‌هایی که برایتان ارسال می‌کنند پاسخ و یا لایک دهید، تا مخاطبانتان رغبت بیشتری برای تعامل با پست‌های شما داشته باشند. فراموش نکنید اگر کسی در مطلبی شما را تگ کرد، لایک کردن آن پست چیزی از ارزش شما کم نمی‌کند؛ بلکه آن شخص را تشویق می‌کند تا باز هم مطالب مربوط به شما را همراه با تگ صفحه‌ی شما، بازنشر دهد.

قابلیت نوتیفیکیشن اینستاگرام خود را فعال کنید تا بتوانید از تعامل دیگران با پست‌های خود مطلع شوید و در کمترین زمان به آنها پاسخ دهید.

۱۴. استوری اینستاگرام را جدی بگیرید

بر خلاف پست‌ها که می‌بایست محتوایی بی‌عیب و نقص باشد، استوری محتوایی صمیمانه‌تر و خودمانی دارد (مثلاً می‌توان به برنامه‌های در دست اجرا و پشت صحنه اشاره کرد). همچنین با استفاده از ابزار تعاملی این بخش، می‌توان شناخت بهتری نسبت به مخاطبان خود بدست آورد. در مجموع افرادی که از استوری استفاده می‌کنند، تعامل بالایی بدست می‌آورند، به طوری که به گفته‌ی اینستاگرام، از هر ۵ استوری یکی به پیام دایرکت منتهی می‌شود.

همچنین توصیه می‌شود استوری‌های برتر خود را های‌لایت کنید تا افرادی که از پروفایل شما بازدید می‌کنند، به فالو کردن شما تشویق شوند؛ فراموش نکنید که برای های‌لایت‌های خود تصاویر جذاب و هماهنگی را بعنوان کاور انتخاب کنید و نکته‌ی دیگری که بندرت استفاده می‌شود اما تأثیر شگفت‌انگیزی دارد، استفاده از هشتگ و موقعیت مکانی در استوری‌هاست که در نهایت آن را در دید افراد بیشتری قرار می‌دهد و فالوورهایی رایگان به اکانت شما سرازیر می‌کند.

با تأیید (Verify) حساب کاربری خود و یا جذب ۱۰ هزار فالوور، می‌توانید در استوری‌های خود لینک قرار دهید.

۱۵. قابلیت لایو اینستاگرام را امتحان کنید

اینستاگرام ابزار ایده‌آلی برای استفاده از ویدئوی زنده است. با استفاده از قابلیت‌های تعاملی لایو، مثل پرسیدن سوال و کامنت‌ها، می‌توانید بطور زنده با بینندگان در ارتباط باشید. فیلم‌های لایو در قسمت استوری شما ظاهر می‌شود و وقتی یک فیلم به انتها می‌رسد؛ می‌توانید آن را حذف کنید یا به مدت ۲۴ ساعت در استوری خود در دسترس قرار دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از قابلیت لایو دونفره، میزبان یا مهمان شخصی در حوزه فعالیت خود شوید تا فالوورهای آن شخص با پیج شما آشنا شوند.

۱۶. مسابقه اینستاگرامی برگزار کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش فالوور، برگزاری مسابقات است. به این صورت که پستی جهت شرکت در مسابقه منتشر کرده و از کاربران بخواهید تا شما را فالو کنند و در قسمت کامنت، دوستانشان را تگ کنند. همچنین می‌توانید از آنها دعوت کنید علاوه بر دنبال کردن شما، مطلب خودشان را همراه با یک هشتگ خاص ارسال کنند تا در مسابقه شرکت داده شوند. برای جذب بیشتر، می‌توانید با شخص دیگری در اینستاگرام همکاری کنید و از شرکت‌کنندگان بخواهید تا هر دو صفحه را دنبال کنند.

۱۷. تبلیغات متقابل (تبادل) انجام دهید

اگر افرادی را می‌شناسید که رقیب شما نیستند؛ اما مخاطبانی مشابه شما دارند و مایل به معرفی متقابل هستند، می‌توانید صفحات هم را به کاربران معرفی و به نوعی برای هم تبلیغ کنید. هر چه بتوانید محتوای این تبلیغات را طبیعی‌تر بنویسید، بهتر است و مراقب باشید در استفاده از این روش زیاده‌روی نکنید؛ چرا که اغلب کاربران از تبلیغات فراری هستند و ممکن است صفحه‌ی شما را ترک کنند.

۱۸. از ابزار آنالیز اینستاگرام استفاده کنید

ابزار آنالیز اینستاگرام (Insights) به شما اطلاعاتی مفید (مثل تعداد بازدید، میزان تعامل و …) برای هر پست ارائه می‌دهد، همچنین می‌توانید به اطلاعاتی آماری در مورد فالوورهای خود دست پیدا کنید؛ مواردی مثل جنسیت، سن و موقعیت مکانی آنها. بازبینی این اطلاعات به شما دید بهتری می‌دهد و کمک می‌کند تا متوجه شوید از کدام روش برای جذب فالوور بیشتر استفاده کنید. یکی از مهمترین آیتم‌هایی که باید به آن توجه کنید این است که در چه ساعتی از شبانه‌روز، فالورهای شما از اینستاگرام استفاده می‌کنند.

برای فعال‌سازی ابزار آنالیز اینستاگرام، ابتدا باید حساب خود را از صفحه‌ی ویرایش پروفایل به حرفه‌ای تغییر دهید.
می‌خواهید وب‌سایتی حرفه‌ای و یا فروشگاهی مطمئن داشته باشید؟ درخواست طراحی سایت

12 دیدگاه

  1. وحید گفت:

    به قول اون شعر معروف : همین خوبه که غیر از نگارنو همه از خاطرم میرن. من خودم به شخصه با وجود اینکه خیلی واسه پیج اینستاگرامم وقت میزارم ولی تا به امروز بیشتر مواردی که اینجا توضیح دادین رو نادیده میگرفتم. مرسی از این محتوای عالی و کاربردیتون.

    • نگار نو گفت:

      مرسی از همراهی و دلگرمیتون 🙂
      خوشحالیم که این مطلب رو دوست داشتید و مطالب ما رو دنبال می‌کنید..

  2. نعیمه گفت:

    بسیار عالی، نکات مهم و ریزی و ذکر کردین
    ممنون از مطلب کاربردیتون🙏😊

  3. سمانه گفت:

    نکات بسیار مفید و آموزنده ای بود..ممنون🌹

  4. مسعود گفت:

    مطالب خوبی رو مطرح کردید باید به کار گرفت و تاثیرش رو دید.
    متشکرم از مقاله آموزشی خوبتون…

  5. آرش گفت:

    بسیار کاربردی 🙂

  6. مجید احمدی گفت:

    عالی و بسیار کاربردی بود و معلومه که بسیار وقت زیادی براش گذاشته بودین از نگارنو به خاطر این مقاله خوب تشکر میکنم
    با دوستانم در اینستاگرام به اشتراک خواهم گذاشت❤

    • نگار نو گفت:

      ممنون از همراهی و دلگرمیتون 🙂
      خوشحالیم که این مطلب رو دوست داشتید و به اشتراک می‌گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *